Απόφαση της Κομισιόν δείχνει τον δρόμο και για τον Σκαραμαγκά
Κι όμως, φαίνεται ότι μπορεί να υπάρχει ακόμα ελπίδα διάσωσης του ναυπηγοεπισκευαστικού και ναυπηγικού τομέα της χώρας, παράλληλα με τη διάσωση χιλιάδων θέσεων εργασίας. Η πρόσφατη ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που έδωσε «έγκριση εξαγοράς της ελληνικής αεροπορικής εταιρείας Olympic Air από την Aegean Airlines» περιλαμβάνει σκεπτικό το οποίο θα έπρεπε να αξιοποιήσει η ελληνική κυβέρνηση για τη θεραπεία ενός άλλου μεγάλου καρκινώματος που απειλεί να καταβροχθίσει την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία της χώρας και ειδικότερα τη μεγαλύτερη εταιρία του τομέα, τα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ (ΕΝΑΕ).
Παραθέτουμε το απόσπασμα της ανακοίνωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που θεωρούμε ότι παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον:
«Η έρευνα αγοράς έδειξε ότι δεν είναι πιθανή η είσοδος άλλων αεροπορικών εταιρειών στο άμεσο μέλλον σε καμία από αυτές τις διαδρομές. Αυτό οφείλεται σε διάφορους λόγους: οι δυνητικοί ανταγωνιστές διαβλέπουν πιο κερδοφόρες ευκαιρίες αλλού, θεωρούν το κόστος εισόδου πολύ υψηλό ή παραμένουν εκτός της ελληνικής εγχώριας αγοράς εξαιτίας της δυσχερούς κατάστασης στην οποία βρίσκεται σήμερα η ελληνική οικονομία.
Ωστόσο, η διεξοδική έρευνα της Επιτροπής έδειξε επίσης καθαρά ότι η Olympic είναι ούτως ή άλλως προβληματική επιχείρηση και ότι θα έπαυε σύντομα να λειτουργεί. Η Olympic δεν ήταν ποτέ κερδοφόρα μετά την ιδιωτικοποίησή της το 2009 και ελάμβανε έκτοτε σημαντική χρηματοδοτική στήριξη από τον μοναδικό της μέτοχο, την Marfin Investment Group (MIG).
Η διεξοδική ανάλυση των επιχειρηματικών προοπτικών της Olympic επιβεβαίωσε ότι η εταιρεία είναι εξαιρετικά απίθανο να καταστεί κερδοφόρα στο άμεσο μέλλον, με οποιοδήποτε επιχειρηματικό σχέδιο. Η MIG είχε, συνεπώς, αποφασίσει να διακόψει τη στήριξη που παρείχε στην Olympic, αν αυτή δεν επωλείτο στην Aegean. Αυτό θα είχε βραχυπρόθεσμα ως αποτέλεσμα την οριστική παύση λειτουργίας της Olympic.
Επιπλέον, η έρευνα αγοράς επιβεβαίωσε ότι δεν υπάρχει άλλος αξιόπιστος αγοραστής που να ενδιαφέρεται να αποκτήσει την Olympic εκτός από την Aegean. Επίσης, δεν έχει εκδηλωθεί κανένα αξιόπιστο ενδιαφέρον για την απόκτηση των περιουσιακών στοιχείων της Olympic, συμπεριλαμβανομένου του εμπορικού της σήματος. Συνεπώς, το πιθανότερο σενάριο είναι ότι η μη πραγματοποίηση της σχεδιαζόμενης πράξης, θα είχε ως συνέπεια να τεθούν τα περιουσιακά στοιχεία της Olympic εκτός αγοράς».
Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη γνώση για να αντιληφθεί κανείς ότι σε ότι αφορά τις εμπορικές προοπτικές η Olympic Air και τα ΕΝΑΕ παρουσιάζουν «τρομακτικές ομοιότητες».
Με την απαγόρευση των πολιτικών αλλά και των στρατιωτικών εξαγωγών, την καθίζηση της εσωτερικής αγοράς (δηλαδή του προγράμματος ναυπηγήσεων του Πολεμικού Ναυτικού) λόγω της δημοσιονομικής κρίσης, υπάρχει άραγε κανείς που να θεωρεί ότι τα ΕΝΑΕ είναι βιώσιμα με μόνο έργο την αποπεράτωση του «γεφυριού της Άρτας», των προγραμμάτων υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού;
Η ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θεωρούμε ότι ανοίγει ένα παράθυρο για τα ΕΝΑΕ αφού αναγνωρίζει με ΕΜΠΡΑΚΤΟ τρόπο ότι στην προοπτική εκκαθάρισης της Olympic Air η γραφειοκρατία των Βρυξελλών έκανε ένα βήμα πίσω. Απομένει, η ελληνική κυβέρνηση να αποδείξει το αυτονόητο και να ασκήσει τη μέγιστη δυνατή πίεση για το θέμα των ΕΝΑΕ.
Σε κάθε περίπτωση το ανάλογο πλέον υπάρχει και κατά συνέπεια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ανοίξει την πόρτα. Απομένει στην ελληνική κυβέρνηση να τη διαβεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου